Dynojet vermogens testbank :

Met een Dynojet 250 testbank meten we zowel dynamisch als statisch. Dynamisch vermogen  wordt gemeten op een rol, deze rol wordt door de motorfiets aangedreven in een bepaalde versnelling waardoor onze computer het vermogen berekend. Statisch wordt de motorfiets vast gehouden op één toerental om vervolgens de motor te remmen. Dan meet men het koppel van de motor en wordt er terug gerekend naar het vermogen. De belasting tijdens een testrun is vergelijkbaar met het rijden op de openbare weg. Onderdelen zoals de motorblok en achterband worden hierbij niet onnodig zwaar belast.

Prijzen :

  • Dynorun :

Indien u wenst te weten hoeveel koppel en PK uw motorfiets heeft.
(Dit is enkel een testrun, er wordt niet afgesteld of verbeterd.)
Prijs voor een Dynorun : € 40.00

 

  • Tuning Run Power Commander :

Hier hanteren we een vaste prijs om de Power Commander af te stellen en de ideale mapping samen te stellen.
Prijs voor een Tuning Run : € 150.00


Voor het klaarmaken voor de testbank wordt ons uurtarief gehanteerd.
bv. Power Commander plaatsen, testbanksensors aansluiten, indien nodig demonteren kuipwerk, aanpassen uitlaat enz ... 
Normale uurtarief van € 63.00 per uur.

 

  • Tuning run Carbu :

Hier gaan we een dynojet-kit installeren op een motor met carburators. De tijd om de motor perfect af te stellen kan zeer sterk variëren en is afhankelijk van merk en type motor. Alsook de staat van de motor speelt hier een grote rol, uitlaat, kleppenspeling.
Het uurtarief op de dynojet testbank bedraagt : € 75,00 per uur

 

Wat is een Dynorun :

Door verschillende metingen te verrichten op een dyno testbank komen we veel over een motor te weten. Mogelijke problemen die kunnen optreden zijn dat de motor niet goed stationair loopt, stottert bij het wegrijden, inhoudt bij een bepaald toerental, niet aan zijn topsnelheid komt en/of onnodig veel brandstof verbruikt. Bij een Dynorun wordt het vermogen en koppel van een motor gemeten in een bepaalde versnelling. Deze kan vergeleken worden met de gegevens van de database. Omdat een Dynorun volgens standaardgegevens gemaakt wordt kan deze test met elke standaard Dynorun vergeleken worden. Ook wordt deze test gebruikt voor analyse van de uitlaatgassen en controle van de prestaties van de motor.

Waarom een vermogensmeting :

De Dynojet-testbank is ontwikkeld om diverse metingen aan een motor te kunnen verrichten.  De testbank kan worden gebruikt voor het detecteren van mogelijke defecten zowel motorisch als elektrisch. De rol van de Dynojet-vermogens-testbank ofwel anders gezegd de drum is zo ontwikkeld dat deze overeenkomt met de weerstand van het asfalt.  In principe kan elke willekeurige motorfiets gemeten worden met vermogens tussen de 0,5 en 500 PK.  Belgie/Nederland stelt strenge emissie-eisen aan motorvoertuigen. Door aan deze emissie-eisen te kunnen voldoen worden motoren in een bepaald toerental geknepen om de uitstoot zo gunstig mogelijk te verkrijgen. In dit toerengebied gaat een motor zgn dippen.  De Dynojet-testbank geeft het exacte toerental en fuelratio aan in dit gebied, zodat we met deze gegevens en met behulp van een Power Commander of Dynojet-kit het probleem kunnen verhelpen.

Vermogen :

Vermogen wordt beschreven als: de hoeveelheid arbeid verricht binnen een bepaalde tijdsduur. Bij de Dynojet-testbank wordt dit gemeten door de rol (drum) met een massa van 600 kg te versnellen. Met de versnelling van de rol kan dan eenvoudig het vermogen berekend worden. P=vermogen in Watt of PK.

Koppel :

Trekkracht of draaimoment: een tweede belangrijke grootheid is de trekkracht die de motor levert.  Dit noemen we het draaimoment of koppel. M=F*L in Nm of kgcm.
Verschillende vermogens:
Door de tijd heen zijn er verschillende manieren bedacht om het vermogen te meten.  Hierdoor zijn er verschillende uitdrukkingen ontstaan.  De belangrijkste zijn: SAE DIN ISO en EC95/1.  Elke standaard is een andere manier van meten.  De SAE, zeer verouderd, deed de metingen (zonder dynamo, waterpomp, etc.) om het echte motorvermogen te bepalen.  Eigenlijk zijn er momenteel nog maar twee normen in gebruik : DIN en EC95/1.  Een belangrijk verschil tussen deze twee normen zijn de omgevingscondities.  Zo wordt het DIN vermogen opgegeven bij 20 graden en het EC95/1 bij 25 graden omgevingstemperatuur.  Verder wordt er bij de EC95/1 rekening gehouden met de luchtvochtigheid.

Omgevingscorrecties :

Omdat de verbranding in de motor beinvloed wordt door de omgeving, vindt hier een correctie plaats.  Deze correcties zijn nodig omdat de condities sterk kunnen veranderen. Bv.: een meting van vorige week tijdens een natte dag of die van droge dag. Of de testbank nu op een berg staat of beneden het zeeniveau, door deze correcties wordt vergelijking van gegevens mogelijk.
Luchtdruk:  De luchtdruk heeft een grote invloed op de prestaties van een motor.  Logisch, hoe groter de luchtdruk, hoe meer de lucht in elkaar geperst wordt met als resultaat dat er meer lucht mee de cilinders in gaat dus zorgt voor een hoger vermogen.
Temperatuur: Ook de temperatuur heeft invloed. Bij lage temperaturen is de  dichtheid van lucht groter, dus weer meer lucht in de cilinders.
Vochtigheid: Meer vocht in de lucht zorgt voor een koelere verbranding.  Dat dit van invloed is op het vermogen mag duidelijk zijn.

Power Commander :

De Power Commander is een computer waarmee je het mengsel van een motor rijker of armer kan afstellen per toerengebied en gasklepstand, zodat de motor de optimale brandstof/ luchtverhouding krijgt.  De Power Commander is voorzien van een map die voor elk merk en type motorfiets verschillend is.  U kan een map downloaden, en uploaden naar uw Power Commander (afhankelijk van land).  Deze map bepaalt de lucht-brandstofverhouding, ook kunt u de ontsteking van uw motor met bepaalde Power Commanders verstellen.  De PWC wordt geleverd met een standaard map. Is uw motor voorzien van een open uitlaat, dan dient u in de Power commander een nieuwe map te laden.  Wilt u uw motor perfect afstellen dan is het de moeite waard om speciaal naar uw wens een map te laten maken, deze map wordt op een vermogens-testbank aan uw motor aangepast.

Dynojet :

Een Dynojet (carburatiekit) is bedoeld om motorfietsen een betere 'ademhaling' te geven in alle toerentalgebieden. De carburatiekit zorgt ervoor dat er een optimale lucht-brandstof-verhouding verkregen wordt voor de motor, tijdens nullast, deellast en vollast. Hierdoor wordt de motorfiets over het gehele toerengebied sterker en soepeler, zonder dat dit samen hoeft te gaan met een hoger brandstofverbruik.  De Dynojet-kit is ontworpen om de bestaande carburatie afstellingen te verbeteren, dit resulteert in een hoger koppel en meer vermogen. De carburatie van de motorfietsen van tegenwoordig moeten aan milieu eisen voldoen waardoor deze bij bepaalde toeren kan gaan dippen. Om de originele instellingen te wijzigen maken we gebruik van de Dynojet-kit, deze bestaat uit gasnaalden, hoofdsproeiers en soms gasschuifveren.